Ik heb veel geleerd tijdens de opleiding tot opsteller van mijn leraar Indra Torsten Preiss. Inmiddels heb ik mijn eigen manier van opstellen ontwikkeld maar zijn doorgegeven kennis draag ik nog steeds met mij mee. Hij leerde ons dat je als opsteller kennis dient te hebben van de roots van de cliënt wiens systeem je opstelt. Het collectief van een Afrikaan kijkt namelijk heel anders naar een man met 4 echtgenotes dan hoe het collectief van een Europeaan kijkt naar een man die 4 partners heeft. Het familiecollectief blijft hoe dan ook verbonden met zijn roots al leeft men al generaties in een ander land. Hoe geïntegreerd je ook bent, zelfs als je een andere religie hebt aangenomen, is dit niet te verloochenen. Zo werkt het dus ook in het collectief van de talloze culturen die geëmigreerd zijn naar Nederland. Er is een verschil tussen Marokkanen en Turken ondanks zij dezelfde religie belijden. Er is een verschil tussen Surinamers en Antillianen ondanks ze beiden afkomstig zijn uit een door Nederland gekolonialiseerd land. Het lot heeft ervoor gezorgd dat ik regelmatig door clienten met een migratie achtergrond gevraagd wordt om een opstelling te begeleiden. Dit vraagt van mij kennis van de geschiedenis van het land van herkomst, de cultuur, religie, bijgeloof en omgangsvormen. Met een Marokkaanse man zal ik bijvoorbeeld minder oog contact mee maken, bij een Surinamer zal ik mijn vraagstelling niet te direct maken. Bij beide afkomsten rust er namelijk een taboe op het delen van "de vuile was" . Een beeldschone Surinaamse komt bij mij met een cultureel vraagstuk. Ze heeft mij vaker aan het werk gezien en haar vriendin heeft haar aangespoord om een opstelling te doen; ik ga niet meer naar een bonoe man/vrouw (natuurgenezeres) ik laat het eerst bij Avital opstellen. Dan weet ik zeker dat het zuiver is en het tot op de bodem uitgezocht wordt, zegt deze. Ik ben even stil door dit grote compliment maar voel tegelijk ineens een grote druk. Mijn (Surinaamse) vrienden noemen mij vaak grappendewijs heks of bonoevrouw. In de Surinaamse cultuur bestaat nog steeds een taboe op de natuurreligie die met de tot slaaf gemaakten uit Afrika is meegekomen. Onder het juk van het christendom is de winti religie bestempeld als afgoderij. De angst zit bij veel mensen nog diep geworteld. Immers een bonoeman/vrouw is een ziener(es)en heeft de macht je te kunnen beheksen met het gevolg dat je iedere vorm van zelfbeschikking verliest. Ik ben geen aanhanger van de winti religie noch maak ik gebruik van de rituelen. Het behoort niet tot mijn collectief echter heb ik wel degelijk kennis ervan. Dat ben ik aan mijn Surinaamse cliënten verschuldigd als ik hen op alle lagen ten dienste wil zijn. De koosnaam heb ik gekregen vanwege mijn vlijmscherpe intuïtie en mensen kennis. We lachen er regelmatig om. De enige van wie ik het niet kan hebben is van de man die mijn hart bezit. God verhoedde namelijk dat hij denkt dat ik iets gedaan heb om zijn vrije wil te manipuleren. Energie (waar in veel natuurreligies gebruik van gemaakt wordt) is in essentie altijd neutraal. De intentie van de gebruiker is van groot belang. Je kunt er hele goede dingen en ook hele slechte dingen mee bewerkstelligen. Helaas is er in de overleveringen veel informatie verloren gegaan met alle gevolgen van dien. Gelukkig is men tegenwoordig actief bezig dit in ere te herstellen. De cliënte vertelt; ik heb als jong volwassene een zeer verantwoordelijke taak in de familie toebedeeld gekregen. Een familie lid heeft in een droom doorgekregen dat ik de poortwachter van de familie ben. Dat betekent dat ik een erfstuk, een heilige tafel, in bewaring heb gekregen. De hoeder van de tafel is verantwoordelijk voor het onderhouden van de spirituele rituelen die nodig zijn om onze familie voorspoed en zegen te brengen. Sinds ik echter de tafel in bezit heb wordt ik eerder achtervolgd door rampspoed dan zegen. Eigenlijk heb ik de tafel nooit gewild maar bedanken voor de eer is not done. Ik vraag haar iemand op te stellen voor haarzelf, Anana (God) en haar Konfo's (mannelijke en vrouwelijke helpers/begeleiders - wellicht te vergelijken met wat in monotheïstische religies als engelen benoemd worden). Ook de tafra (tafel) en de familieziel krijgen een plek in de opstelling. De representant van de cliënte wil weg rennen en voelt zich niet gesteund, niet door de helpers, niet door Anana, niet door de familie. Dit is merkwaardig. Cliënte is bijna volledig afgesloten van haar begeleiders. Een van ze klaagt dat ze niet in staat is "haar werk" te doen. Ik vraag de cliënte "symbolisch" de helper een offer (fruit en water) aan te bieden. Dit zorgt helaas niet voor verbetering. Een "symbolische" wasi helpt ook niet. Ik krijg een ingeving om met een groot mes energetische koorden los te snijden. Dit is een gouden greep blijkt. De representant van de cliënte reageert direct. Ze blaast zichzelf op, kruist haar armen, beweegt haar schouders op en neer en maakt een zwaar uhh uhh geluid. In een fractie van een seconde besef ik, een winti openbaart zich. Terwijl ik lichtjes de schouderbeweging spiegel en ik dichterbij kom maak ik energetisch contact; welkom, dank je wel voor je komst, ik heb je gezien. Als ik voel dat het akkoord is omhels ik de representant en komt ze vrijwel direct terug naar het hier en nu. Oh mijn god verzucht ze. Dit heeft zeker 150 jaar ons familiesysteem geblokkeerd. Ergens is er iets aangehecht wat niet bij ons hoort en het is nu eindelijk afgesneden. Nu sta ik in mijn kracht en ga ik mijn leven oppakken. Die tafel ga ik naar mijn oma brengen. Ik weet het nu zeker, die hoort niet bij mij. Alle representanten ontspannen. Het voelt klaar. Opgelost. De liefde in het familiesysteem stroomt weer. De (Surinaamse) representant voor de cliënte heeft vandaag haar vuurdoop gehad. Ze huilt van ontroering. Dit wil ik ook voor mijzelf zegt ze. Ik weet niet wie ik als eerste ga bellen om te vertellen hoe bijzonder jouw opstellingen zijn. Ik kijk even opzij naar mijn vriendin. Zo zegt deze, er is geen twijfel over mogelijk, je bent vanaf nu een echte bonoevrouw! Hoe kwam je er bij op om die winti te omhelzen? Ik antwoord dat ik als opsteller mij verbind met het collectief van mijn cliënt en ik geleid wordt door een macht die hoger is dan ikzelf. Ik kies ervoor om die de Allerhoogste te noemen. Als ik niet aan het werk was geweest was ik wellicht hard weg gerend. Na afloop heb ik nog een mooi gesprek met 2 islamitische deelnemers. Ze waren een beetje bang omdat ze dachten dat er djinns (demonen) opgesteld zouden worden. Dit was niet het geval. Beiden waren onder de indruk van de opstelling. Ze hadden zich geen moment onveilig gevoeld, zelfs niet toen ik out of the blue met een mes kwam aanlopen (never a dull moment) De deelneemster vertelde dat in Marokko negatieve energie ook met een kapmes van je af gesneden wordt. Het Afrikaanse continent zal vast de gemeenschappelijke deler zijn en misschien zit daarom al deze kennis toch gewoon ook in mijn collectief, in mijn DNA. Wie zal het zeggen.....de mens Avital is na vertrek van alle deelnemers nog onder de indruk. Na het fysiek en energetisch schoonmaken van mijzelf en de ruimte app mijn vriendin.... ejjjj sisa, wtf just happend? Ze appt terug; dus al die tijd had die liefde van je gewoon gelijk. In gedachten hoor ik haar keihard lachen....... Ze kent mij lang en goed genoeg om te weten dat ik na deze opmerking not amused ben. Natuurlijk moet ik er wel om lachen. We sluiten samen de dag af in grote dankbaarheid en ik bedenk mij weer, wat hou ik toch van mijn job. Ik zou het echter wel fijn vinden om in plaats van bonoevrouw, systemisch opsteller genoemd te worden want dat is wat ik doe!
0 Opmerkingen
Je opmerking wordt geplaatst nadat deze is goedgekeurd.
Laat een antwoord achter. |
Blogs
Mijn naam is Avital Elbaz en ik ben sinds 2009 werkzaam als Systemisch Opsteller. Ik wil mijn passies met zoveel mogelijk mensen delen. Vanwege mijn brede maatschappelijke interesses en nieuwsgierigheid in alles dat met holistische leven te maken heeft blijf ik mijzelf voortdurend ontwikkelen en zorg ik ervoor dat ik constant up-to-date blijf. Archieven
April 2023
Categorieën
|